نگاه آرمانی | برندینگ، مارکتینگ و بازاریابی خدمات درمانی

تکنیک های جذب بیمار برای کلینیک تازه تاسیس

شاید در ابتدای تاسیس یک کلینیک، جذب بیماران کار راحتی نباشد اما می‌توان با تکنیک های مناسب، تعداد بیماران مراجعه کننده به کلینیک را افزایش داد. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که جذب بیماران و طراحی کردن فرآیند برای پذیرش آن‌ها در یک کلینیک تازه تاسیس راحت‌تر از تغییر روند فرآیندها در یک کلینیک قدیمی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی مسیر و مراحلی بپردازیم که برای جذب بیمار برای یک کلینیک تازه تاسیس حتما باید طی شود. اگر تکنیک های جذب بیمار به درستی استفاده نشود، بدون شک آینده کلینیک در زمینه تبلیغ و بازاریابی پزشکی با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. با آموختن تکنیک های جذب بیمار و شناخت نیاز مراجعه کنندگان به کلینیک می‌توانید در این عصر پر رقابت به یکی از کلینیک های پر رفت و آمد و موفق تبدیل شوید و درآمد خود را به میزان زیادی افزایش دهید.

 

اهمیت تکنیک های نوین برای جذب بیماران به کلینیک

اگر به تازگی یک کلینیک تاسیس کرده اید، باید بدانید که آموخته های قدیمی که در ذهن دارید باید تغییر پیدا کنند. شاید قبل از تاسیس کلینیک دارای یک مطب بوده باشید. ممکن است بیماران شما با تبلیغات دهان به دهان به مطب شما مراجعه کرده باشند. اما با افتتاح کلینیک این روش زیاد کارایی ندارد و باید تکنیک های جدید و متفاوتی را امتحان کنید. تبلیغات دهان به دهان یک روش قدیمی محسوب می شود. امروزه نگرش بیماران نیز تغییر کرده و برای پیدا کردن یک کلینیک خوب که خدمات پزشکی ارائه می‌دهد، به جای مراجعه به کلینیک‌های مختلف و مقایسه آن ها با یکدیگر، بیشتر از طریق فضای مجازی و اینترنت به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستند. با توجه به هزینه های بالای درمانی، مردم انتظار دارند که خدمات بیشتر و بهتری دریافت کنند. اجازه بدهید که موضوع تغییر افکار برای تصمیم گیری و روش‌ های جدید جذب بیمار را با ذکر یک مثال توضیح دهیم.

 

تصور کنید که می‌خواهید یک پسته پستی را به یک آدرس ارسال نمایید. برای ارسال این بسته دو روش پیش رو دارید. روش اول این است که به صورت حضوری به اداره پست مراجعه کنید و بسته خود را تحویل دهید. روش دوم استفاده از یک شرکت خصوصی آنلاین برای ارسال بسته پستی می باشد.‌ در روش اول وقت و هزینه بیشتری صرف خواهد شد. اداره پست بیش از صد سال است که فعالیت می کند و در طی این سال ها سرمایه زیادی صرف کرده است. طبیعتا روش دوم را انتخاب می کنید. با توجه به این مثال متوجه شدید که برای جذب بیماران بیشتر به کلینیک تازه تاسیس مهم نیست که چه مقدار بودجه و سرمایه مالی دارید، بلکه باید روش های سنتی را تغییر دهید و از نوآوری استفاده کنید. در غیر اینصورت با شکست مواجه خواهید شد.

 

تدوین بازاریابی خدمات درمانی مدون

قبل از شروع فعالیت های مربوط به جذب بیمار برای یک کلینیک تازه تاسیس، ابتدا باید به فکر تکنیک های جذب بیمار و تدوین برنامه بازاریابی خدمات درمانی باشید. برای شروع اجرای برنامه بازاریابی چند سوال اساسی مطرح می شود. با یافتن پاسخ مناسب برای این سوالات می توان فرآیندهای جذب بیمار را آغاز کرد. برخی از این سوالات عبارتند از: در کلینیک های زیبایی، دندانپزشکی و پزشکی چه خدماتی سود بیشتری دارند؟ چه افرادی قرار است از خدمات درمانی ارائه شده در کلینیک استفاده کنند؟ در زمینه خدمات درمانی چه کلینیک ها و چه پزشکانی مشغول فعالیت هستند؟ چه چیزی باعث تمایز کلینیک شما با کلینیک های رقیب می شود؟ دلیل مراجعه بیماران به کلینیک چیست؟ مقدار بودجه ای که برای راه اندازی کلینیک در نظر گرفته اید، چقدر است؟ انتظار دارید سرمایه ای که صرف راه اندازی کلینیک کرده اید طی چه مدتی از طریق درآمد بازگشت داشته باشد؟

بعد از دادن یک پاسخ صحیح و جامع به این سوالات، باید فرآیندهای لازم برای پذیرش بیماران و بخش داخلی کلینیک برنامه ریزی شوند. در روند برنامه ریزی برای فعالیت های یک کلینیک اولویت باید بیمار باشد. به عنوان مثال در نظر گرفتن ساعات کاری منعطف برای مراجعه بیماران به کلینیک، باعث ایجاد تمایز شما با کلینیک های قدیمی می شود. از ابتدای فعالیت کاری کلینیک ثبت پرونده و اطلاعات شخصی بیماران را به طور جدی پیگیری نمایید. اطلاعاتی مانند جنسیت، سن، آدرس بیمار، شماره تلفن همراه بیمار نقش بسیار مهمی در جذب مجدد بیماران به کلینیک دارد. برای انجام مرحله مهم وفادار سازی بیمار و مرحله پیگیری ها می توانید از اطلاعات موجود در پرونده بیمار استفاده کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که هزینه جذب بیماران جدید به یک کلینیک بیشتر از هزینه نگهداری بیماران قدیمی می باشد.

 

آموزش همه پرسنل‌ کلینیک

قبل از شروع کمپین ها و اقدامات تبلیغاتی، ابتدا باید پرسنل کلینیک مورد آموزش قرار بگیرند. آموزش های مربوط به پرسنل کلینیک به سه دسته تقسیم می شوند. نظارت کامل به اجرای آموزش های پرسنل ضرورت بسیار زیادی دارد.

دسته اول آموزش ها اطلاعاتی هستند که به خدمات زیبایی و درمانی مربوط می شود که قرار است در کلینیک تازه تاسیس تبلیغ شود. به عنوان مثال در یک کلینیک دندانپزشکی پرسنل باید با تفاوت ها، معایب و مزایای کامپوزیت با لمینت آشنا باشند. یا در کلینیک های زیبایی تفاوت های موجود در بین انواع لیزر را بدانند. در صورت عدم آشنایی پرسنل با این موارد، بیمار جلب اعتماد نخواهد شد.

پرسنلی که در بخش های پذیرش یا پاسخگویی به تماس بیماران مشغول فعالیت هستند باید به خوبی در جریان تمام جوانب تبلیغاتی کلینیک قرار بگیرند. همچنین از تخفیفات و نحوه ارائه آن ها مطلع باشند. از پرسنل کلینیک برای تدوین برنامه های تبلیغاتی و بازاریابی مشورت بگیرید. در بسیاری از مواقع از صحبت های پرسنل و مراجعه کنندگان به کلینیک می توانید ایده های بسیار جالب و خوبی بگیرید.

سومین دسته آموزش‌ ها نحوه تدوین پاسخگویی به سوالاتی است که بیماران از پرسنل می پرسند. پرسنل باید بدانند که احتمال پرسیدن چه سوال هایی وجود دارد. آموزش های مربوط به نحوه نوبت دهی به بیماران، چگونگی ارتباط تلفنی و پیامکی با بیماران و شیوه پیگیری برای جذب بیماران باید به خوبی به پرسنل آموزش داده شود.

 

راه اندازی بستری هایی برای آگاه سازی و تبلیغات

با افتتاح کلینیک باید به فکر طراحی سایت و راه اندازی صفحات مخصوص به خود در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باشید. با این کار تبلیغات گسترده تر شده و بین مخاطبان اعتماد سازی صورت می گیرد. بنابراین تعداد بیمارانی که از طریق شبکه های اجتماعی و طراحی سایت جذب کلینیک شما می شوند، افزایش می یابد.

 

طراحی سایت برای کلینیک تازه تاسیس

سایت در واقع یک کلینیک مجازی محسوب می‌ شود. با بهینه سازی و سئو سایت اختصاص یافته به کلینیک می توانید تعداد بازدید کنندگان کلینیک را افزایش دهید. به به روز رسانی و تولید محتوای وب سایت توجه کنید و همواره به قسمت های مختلف سایت کلینیک نظارت داشته باشید. نوع محتوای ارائه شده در سایت باید با خدمات ارائه شده در کلینیک تناسب داشته باشد. در طراحی سایت کلینیک باید توجه داشته باشید که سایت باید دارای قابلیت نمایش در تلفن های هوشمند نیز باشد. زیرا اکثر مردم با استفاده از گوشی موبایل وارد سایت های مختلف می شوند. به کاربر پسند بودن محتوای سایت، ظاهر سایت و سرعت سایت نیز توجه کنید. در مقاله ای جدا نیز با محوریت سئو سایت پزشکی به صورا کامل توضیح داده شده است.

 

ایجاد صفحه اینستاگرام برای کلینیک

این روزها اینستاگرام به پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در جهان و ایران تبدیل شده است. با استفاده از یک پیج اینستاگرامی برای کلینیک می توان بیماران زیادی را جذب کرد. دلیل پرمخاطب بودن شبکه اجتماعی اینستاگرام دسترسی راحت آن است. برای جذب فالوورهای بیشتر، به صورت روزانه و پیوسته به دنبال تولید محتوای جذاب برای پست های اینستاگرامی کلینیک باشید. رعایت اصول سئو در اینستاگرام یکی از تکنیک های جذب بیمار برای کلینیک تازه تاسیس است.

 

ایجاد کانال تلگرامی، صفحات مجازی مانند آپارات، تماشا، یوتیوب و غیره برای کلینیک

شبکه های اجتماعی محدود به اینستاگرام نیست. اکثر مردم در شبکه های اجتماعی دیگر مانند تلگرام، آپارات، یوتیوب و غیره عضو هستند. شما می توانید با ایجاد صفحات مجازی کلینیک و به اشتراک گذاشتن محتواهای مختلف از جمله محتوای ویدئویی، در هر یک از این نرم افزارها برای افزایش تعداد بیماران کلینیک تلاش کنید.

 

ثبت نام کلینیک در بانک مشاغل و پزشکان و دایرکتوری‌ها

با ثبت نام در دایرکتوری ها و بانک مشاغل و پزشکان این امکان را دارید که با پرداخت هزینه کم و گاهی به صورت رایگان کلینیک را به دیگران معرفی و تبلیغ کنید. البته فراموش نکنید در تمام بسترهایی که برای آگاه سازی و تبلیغات ذکر کردیم قرار دادن یک راه ارتباطی مانند شماره تلفن تماس ضرورت دارد. با این شماره تماس مخاطبانی که از روش های مختلف با کلینیک شما آشنا شده اند، می توانند سوالات خود را مطرح کنند‌. شماره ای که برای مخاطبان قرار می دهید باید به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به مخاطبان باشد. برای کاهش هزینه ها می توانید از شماره واتساپ یا سامانه های پاسخگویی آنلاین استفاده کنید.

 

تدوین پیام های تبلیغاتی پروموشن و متناسب با مخاطب هدف

پیام تبلیغاتی باید با مزیت های رقابتی همراه شود. در واقع تدوین پیام تبلیغاتی با توجه به نیازهای مخاطب هدف و بسترهای تبلیغاتی انجام می شود. به عنوان مثال برای ساخت یک پیام تبلیغاتی برای کلینیک زیبایی و قرار دادن آن در صفحه اینستاگرام باید به هیجان و نیاز مخاطب توجه کنید و ویدئویی که می سازید بتواند مخاطبان جوان را جذب کند. ساخت پست های متمایز و جذابتر از دیگران در جذب بیمار برای کلینیک تازه تاسیس تاثیر گذار است. برای پیامک های تبلیغاتی نیز کلینیک های کاشت مو را مثال می زنیم. پیامک تبلیغاتی باید کوتاه و خلاصه باشد و در متن پیامک روی جنبه مهم فرآیند کاشت مو تاکید شده باشد. قرار دادن پیشنهادهای تخفیفی برای کاشت مو نیز در جذب مخاطب موثر است.‌

 

فاکتورهای مهم در تولید محتوای تبلیغاتی

در ساخت محتوای تبلیغاتی سه فاکتور مهم را مد نظر قرار دهید. فاکتور اول این است که نکات مثبت درمانی و لذت اجرای آن را در پیام تبلیغاتی بگنجانید. فاکتور دوم بیان کردن مشکلات و دردهایی است که در صورت انجام ندادن نکات درمانی و دریافت نکردن خدمات ممکن است اتفاق بیفتد. فاکتور سوم نیز قرار دادن پیشنهادی وسوسه انگیز مانند خدمات رایگان یا تخفیف های ویژه در محتوای تبلیغاتی می باشد. البته به خاطر داشته باشید که ارائه پیشنهادهای تخفیفی و خدمات رایگان باید هر چند وقت یکبار باشد و برای ارائه آن ها محدودیت زمانی قائل شوید. این مدت زمان تعیین شده به هیچ وجه نباید ادامه داشته باشد. در غیر اینصورت ارزش پیام تبلیعاتی تخفیف دار یا رایگان پایین خواهد آمد.

 

بازاریابی در بستر دیجیتال به چه تکنیک هایی نیاز دارد؟

بازاریابی در بستر دیجیتال به عنوان سریع ترین و بهترین تکنیک جذب بیمار برای کلینیک تازه تاسیس معرفی می شود. بازاریابی دیجیتال مارکتینگ یک روش به صرفه و ارزان قیمت است. راه اندازی یک پیج اینستاگرامی برای کلینیک تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. در این بخش دو تکنیک مهم دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام را توضیح می دهیم.

افرادی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام فعال هستند، می توانند با استفاده از ” تکنیک اینفلوئنسر مارکتینگ ” و تاثیر گذاری روی فالوورهای خود، خدمات کلینیک را به دنبال کنندگان معرفی کنند. برای افزایش جذب بیمار برای کلینیک تازه تاسیس می توانید به طور همزمان در یک بازه چند ماهه از چند اینفلوئنسر استفاده کنید. این کار در جذب اولیه تعداد زیادی از بیماران موثر است.

در صورت داشتن یک استراتژی تخفیفی و مزیت رقابتی مناسب برای کلینیک می تواند با استفاده از ” تکنیک تبلیغات انبود در صفحات مختلف اینستاگرام ” بنر یا ویدئوی تبلیغاتی کلینیک را با هزینه ای بسیار کم در چند پیج اینستاگرامی مختلف انتشار بدهید. با انجام این کار مخاطبان زیادی را جذب خواهید کرد. جذب مخاطبان در فضای مجازی به افزایش تعداد بیماران برای ویزیت حضوری در کلینیک منجر خواهد شد.

علاوه بر اینستاگرام می توانند با تبلیغات بنری در سایت‌های پر بازدید، تبلیغ ویدئویی در آپارات، تبلیغات پیامکی و تبلیغات دیگر برای جذب بیمار به کلینیک تازه تاسیس استفاده کنید. نظارت، امکان مدیریت و اندازه گیری هزینه ها از ویژگی های مهم تبلیغات در بستر دیجیتال است. این موارد در تبلیغات سنتی قابل اجرا نیست.

 

تکنیک بازاریابی محلی برای جذب بیماران منطقه ای به یک کلینیک تازه تاسیس

برای استفاده از این تکنیک باید با مردم در اماکنی مانند مدارس، شرکت ها، فرهنگسراها و سازمان ها ارتباط برقرار کنید. البته این تکنیک به نوع خدمات درمانی ارائه شده توسط کلینیک شما بستگی دارد‌. خدمات باید دارای قابلیت انتخاب و پذیرش توسط بیماران باشد. به عنوان مثال می توانید با ارائه تخفیفات ویژه به کارمندان یک شرکت یا دانش آموزان یک مدرسه و غیره به شناخته شدن کلینیک و جذب بیماران بیشتر از این مناطق کمک کنید. مثال دیگری که می توان برای این تکنیک به کار برد، همکاری با کلینیک های دیگر است. یک کلینیک مرتبط با رژیم تغذیه ای می تواند در معرفی خدمات لاغری با عمل یا با دستگاه موثر باشد.این ارتباط دو سویه است. یعنی هر دو کلینیک می توانند بیماران خود را به یکدیگر معرفی کنند.

 

تکنیک وفادار سازی بیماران به کلینیک تازه تاسیس

بعد از پیاده کردن مراحل تبلیغات باید به فکر اجرای روش Attraction- Based یا جذابیت محور باشید. با استفاده از این روش می توانید خدمات درمانی ساده را هم با جذابیت بیشتری به بیماران و مراجعان معرفی کنید. بیماران و مراجعان به کلینیک های تازه تاسیس همواره کنجکاوند که بدانند کلینیک شما چه نوع خدماتی ارائه می دهد و چه تفاوتی با کلینیک های دیگر دارد. به همین دلیل سعی کنید همواره بهانه ای برای تعریف از عملکرد و خدمات کلینیک داشته باشید. استفاده از این ویژگی مناسب کلینیک های تازه تاسیس است و برای کلینیک های قدیمی کاربرد چندانی ندارد. در واقع با به کاربردن این تکنیک علاوه بر جلب اعتماد و رضایت بیمار، احساسات او را نیز تحریک خواهید کرد. پرسنل و پزشکان یک کلینیک به بیماران دستور نمی دهند بلکه به عنوان یک مشاور عمل می کنند. در این روش از بازاریابی روش کششی جایگزین روش فشاری شده است. بیمار با مشاهده خدمات درمانی متنوع یک کلینیک، یکی از آن ها را انتخاب خواهد کرد و این شما هستید که به او در انتخابش کمک می کنید.

اهمیت به فضا سازی و دکوراسیون داخلی کلینیک، استفاده از تلویزیون، پوستر و کاتالوگ های مخصوص در کلینیک، راه اندازی باشگاه مشتریان، تشویق بیمارها به استفاده از خدمات درمانی کلینیک، ارتباط با بیماران و پیگیری مراحل درمان، استفاده از سامانه های CRM، اتصال سیستم های ارتباطی به ارسال خودکار پیامک، یادآوری نوبت بیمار با ارسال پیامک یک روز قبل از مراجعه به کلینیک، نمونه های دیگری از تکنیک های وفادار سازی و جذب بیمار برای کلینیک تازه تاسیس می باشند.

برای جذب بیمار در کلینیک پزشکی چه اقداماتی باید انجام داد؟

برای جذب بیمار در کلینیک پزشکی، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تبلیغات و بازاریابی: استفاده از روش‌های تبلیغاتی مختلف مانند تبلیغات در رسانه‌ها، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای جذب بیماران جدید مفید است. همچنین، ارائه خدمات و تخفیف‌های ویژه به بیماران جدید نیز موثر است.
  • ساختن یک وبسایت حرفه‌ای: ساخت یک وبسایت حرفه‌ای با اطلاعات کامل در مورد خدمات پزشکی، نحوه تماس با کلینیک و نظرات بالینی قابل دسترس بودن به صورت آنلاین را فراهم می‌کند.
  • به روز رسانی فضای فروشگاه: فضای فروشگاه کلینیک را با به روز کردن تجهيزات پزشكي، دستگاه هاي پيشرفتۀ پزشكي و ارائه خدمات جدید و متنوع بروز کنید.
  • ارائه خدمات با کیفیت: ارائه خدمات با کیفیت و مراقبت مناسب از بیماران، باعث رضایت بیشتر آن‌ها می‌شود و به تبلیغات دهان به دهان کمک می‌کند.
  • ارائه خدمات پس از فروش: پس از درمان، پروسۀ توجيهي را به خوبي توضيح داده و در صورت نياز، پاسخگوي سؤالات بيمار باشید.
  • نظافت و ظاهر مناسب: حفظ نظافت کلینیک و ظاهر مناسب آن، به بيماران نشان ميدهد كه شما به جذابيت كلینیک توجّـه مي‌كنید.
  • ارائه خدمات ویژه: در اصطلاح ایجاد زمینه‌ای رقابتی و پاسخ به این‌سوال مهم که مشتریان چرا باید از ما خرید خدمت کنند؟

 

برای کسب اطلاعات بیشتر صفحه رسمی اینستاگرام نگاه آرمانی را دنبال کنید.

شماره تماس برای مشاوره تلفنی : 26423195-021

 

دکتر مهدی صنم پور، متخصص مارکتینگ و برندینگ

مطالب پیشنهادی

نگاه آرمانی
انتشار در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب :

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات قالب -> هدر -> منو -> منو موبایل (دسته ها) تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.