نگاه آرمانی | برندینگ، مارکتینگ و بازاریابی خدمات درمانی

ایجاد مزیت رقابتی در بازاریابی درمان

امروزه در دنیای فروش کالا و خدمات، رقابت تنگاتنگی وجود دارد. شما باید توانایی‌ های لازم برای جذب مشتری داشته باشید و از بین تعداد زیادی از هم صنفی های خود به حدی خاص باشید که مشتری به سمت شما کشیده شود. به عبارتی باید بتوانید در بازاریابی ارزش و مزیت رقابتی ایجاد نمایید. شاید بپرسید مزیت رقابتی چیست و به چه دلایلی اهمیت دارد؟! در این مقاله تیم نگارش نگاه آرمانی قصد دارد درباره ایجاد مزیت رقابتی در بازاریابی درمان صحبت کند.

 

مزیت رقابتی چیست و چه اهمیتی دارد؟

به توانایی غلبه و رویایی در رقابت، مزیت رقابتی (Competitive Advantage) گفته می‌شود. وقتی برای مشتری مزیتی ایجاد می‌شود که رقبای دیگر هنوز موفق به فراهم کردن آن مزیت برای مشتریان خود نشده‌اند، در واقع یک مزیت رقابتی ایجاد کرده‌اید. مزیت رقابتی نشان دهنده برتری شما نسبت به رقییبان است. برای ایجاد مزیت رقابتی باید نقاط ضعف و قوت رقیب‌های خود را ارزیابی کنید و برای پر کردن شکاف‌ ها راهکارهای مناسبی را امتحان کنید. وقتی به تازگی وارد عرصه رقابت در بازاریابی درمان می‌ شوید باید نسبت به رقبای خود که سال‌ هاست در این زمینه مشغول فعالیت هستند، دارای مزیتی باشید که بتوانید با رقیب های خود رقابت کنید. با نداشتن مزیت رقابتی کسب کار شما موفق نخواهید شد و مشتری هد به سمت رقیبان شما جذب خواهند شد.

 

روش ها و استراتژی های ایجاد مزیت رقابتی برای مطب و کلینیک

استراتژی رهبر هزینه

یکی از روش‌های ایجاد مزیت رقابتی استفاده از استراتژی رهبر هزینه است. ارائه قیمت‌ های مناسب و جذاب برای مطب و کلینیک توسط مدیریت، باعث کسب مزیت رقابتی خواهد شد. این استراتژی برای برخی از مطب‌ ها و کلینیک ها ممکن است موثر واقع شود. اما روش زیاد مطلوبی نیست زیرا در صورت تدوام کاهش قیمت ها بقای کسب و کار با مشکل مواجه خواهد شد.

استراتژی تنوع در خدمات

یکی از مهم ترین روش های ارتقای کسب و کارها انتخاب نام تجاری و برند است. انتخاب یک نام تجاری و برندسازی مناسب باعث می شود که مطب و کلینیک شما نسبت به رقیبان خود متمایز شود و موقعیت بهتری در ذهن مشتری‌ها کسب کند‌. مدیریت مطب و کلینیک در هنگام استفاده از استراتژی تنوع باید به دنبال پیدا کردن یک توانایی و مهارت خاص و منحصر به فرد باشد و از طریق همین مهارت ها مشتری ها را آگاه کند که بدانند خدمات ارائه شده این مطب و کلینیک چقدر باارزش هستند. در حقیقت با این روش خدمات متنوعی وارد بازار می شود.

استراتژی نوآورانه در ارائه خدمات

یکی دیگر از روش‌ های ایجاد مزیت رقابتی برای مطب و کلینیک این است که مدیریت فعالیت ها را با جدیدترین روش های نوآورانه انجام بدهد. به عنوان مثال در صنعت پزشکی فناوری های نوینی ارائه شده که با استفاده از آن ها می توان بدون عمل جراحی، تومورهای مغزی و سرطان را بدون جراحی از بین برد. استفاده از این روش زمان بهبودی، درد و ریسک عمل را کاهش می دهد. به همین دلیل نسبت به روش های قدیمی جراحی مزیت رقابتی بیشتری ایجاد می کند. با کشف فناوری های نوآورانه و ارائه آن ها به جای خدمات قدیمی، مزایای رقابتی به وجود می آورد و موجب رونق بازاریابی درمان می شود.

اثر بخشی عملیاتی و هوشمندی استراتژیک

برخی از کسب و کارها انجام کار به بهترین نحو ممکن را سرلوحه خود قرار می‌ دهند. انجام شدن کارها به بهترین شکل و با کیفیت بالا باعث می شود که نسبت به کسب و کارهای دیگری که کارها را کندتر یا سریع‌ تر انجام می دهند، مزیت رقابتی داشته باشد. برای دستیابی به یک عملکرد ممتاز وجود اثر بخشی عملیاتی و استراتژیک ضرورت دارد. کار کرد اثر بخشی عملیاتی و اثر بخشی استراتژیک با هم فرق دارد. اثر بخشی عملیاتی به این معنی است که یک مطب و کلینیک فعالیت های مشابه را نسبت به رقیب های خود بهتر انجام دهد. اثر بخشی استراتژیک نیز به این معنی است که فعالیت های متفاوت با رقبا را به روشی جدید یا فعالیت های مشابه را با روشی متفاوت تر ارائه دهد. این فعالیت ها پس از ادغام با هوشمندی استراتژیک به مولفه ای جدید با نام هوشمندی استراتژیک تبدیل شده اند.

استراتژی رقابتی فناوری های جدید

مطب ها و کلینیک ها با استفاده از تکنولوژی های نوین به دنبال ایجاد مزیت رقابتی هستند. برخورداری از تکنولوژی های جدید و استفاده از آن ها درمطب و کلینیک بازدهی را افزایش می دهد و به عنوان یک مزیت رقابتی محسوب می شود. بازدهی مطب هایی که از تکنولوژی های جدید بهره می برند نسبت به رقبایی که ازاین تکنولوژی ها استفاده نمی کنند یا از پذیرش آن ممانعت می کنند، خیلی بیشتر است.

مزیت رقابتی منطبق و سازگار چیست؟

در محیط های درمانی اقتصاد، بازار و عوامل دیگر قابل پیش بینی نیستند و مدام در حال تغییر می باشند. مطب و کلینیک هایی مزیت رقابتی کسب می کنند که بهتر خود را با شرایط موجود سازگار و منطبق سازند‌. مدیریت مطب و کلینیک با ایجاد سازگاری و تطابق با شرایط قدرت خود را نشان می دهد. در موارد زیادی سازگاری به سطح ادراک بستگی داشته و یک موضوع ذهنی و شناختی محسوب می شود.

همچنین بخوانید:

چگونه می توان به مزیت رقابتی پایدار دست یافت؟

تصور کنید که به عنوان یک ورزشکار حرفه ای مشغول فعالیت هستید. طبیعتا عملکرد شما در یک فصل ورزشی با درخشش در فصل های متوالی قبلی متفاوت است. تفاوت این دو نوع عملکرد تفاوت مزیت رقابتی با مزیت رقابتی پایدار را نشان می دهد. با وجود مزیت رقابتی پایدار متوجه خواهید شد که مزیت رقابتی ناپایدار هم وجود دارد.‌ بنابراین پس از گذشت مدتی مزیت رقابتی از بین خواهد رفت. نا پایداری و از بین رفتن مزیت رقابتی بعد از مدتی، کسب و کار را با چالش و نگرانی مواجه می کند. از طرفی باعث می شود که صاحب کسب کار به عنوان مدیریت مطب و کلینیک به فکر پیدا کردن روشی جدید برای پایدار کردن مزیت رقابتی جدید باشد. مزیت رقابتی پس از گذشت مدتی در بین مشتریان بی معنی می شود و بسیاری از رقبا آن را کپی و اجرا می کنند. در این حالت مزیت رقابتی معنای خود را از دست خواهد داد. برای اینکه حرفی برای گفتن داشته باشید باید بلافاصله به فکر ایجاد یک مزیت رقابتی جدید باشید. مزیتی که با گذشت زمان کیفیت خود را از دست ندهد و هنوز باعث جذب مشتریان شود، همچنین امکان کپی برداری این مزیت برای رقبا وجود نداشته باشد، به یک مزیت پایدار تبدیل شده است. مدیریت مطب و کلینیک با پیدا کردن یک مزیت رقابتی پایدار می‌ تواند باعث بالا رفتن بازدهی و پیشی گرفتن از رقبا شود. داشتن مزیت رقابتی پایدار با ارزش قائل شدن به بیماران و بهترین عملکرد امکان پذیر است. محققان بر این باورند که ارائه بهترین و با کیفیت ترین محصولات و خدمات به مشتریان باعث کسب مزیت رقابتی پایدار خواهد شد.

 

معرفی چند مزیت رقابتی پایدار

کارکنان

داشتن کارکنان مسئولیت پذیر برای یک مطب یا کلینیک یک نوع مزیت رقابتی پایدار به شمار می رود. وقتی کارکنان دارای دانش بالا و توانایی های منحصر به فرد باشند، بیماران بیشتری را جذب می کنند. در واقع کارکنان یک مطب و کلینیک بزرگترین دارایی و بهترین مزیت رقابتی پایدار در بازاریابی درمانی هستند. بیماران زیادی ممکن است به مطب بیایند و بروند اما این کارکنان هستند که چندین بار در مراحل مختلف درمان به بیماران کمک می کنند و برای مطب و کلینیک باقی خواهند ماند.

تغییرات فعال و پویا

همانطور که گفتیم مزیت رقابتی به مروز زمان کیفیت خود را از دست می دهد و رقبا ممکن است آن را کپی کنند. با از دست رفتن ماهیت مزیت رقابتی، مطب و کلینیک باید بلافاصله توانایی وفق دادن با شرایط را داشته باشد تا سریعتر یک مزیت رقابتی جدید جایگزین کند. برای ایجاد تغییرات فعال و پویا، تمام کارکنان و افراد کلینیک باید با یکدیگر همکاری کنند. در صورت عدم همکاری کارکنان نباید توقع داشتن یک مزیت رقابتی پایدار را داشته باشید.

رضایت بیماران

رضایت بیماران از خدماتی که در مطب و کلینیک ارائه می شود به عنوان یک مزیت رقابتی در نظر گرفته می شود. وقتی بیمار از یک مطب و کلینیک راضی باشد، وفادار می ماند و برای مراجعات بعدی نیز همانجا را انتخاب می کند. در صورت جلب رضایت، بیمار دیگر توجه زیادی به قیمت ها ندارد و رقبای دیگر را نادیده می گیرد. بیمار همواره از خدماتی جدیدی که توسط مطب یا کلینیک شما ارائه می شود، استقبال خواهد کرد. یکی دیگر از فواید راضی نگه داشتن بیماران این است که هزینه های که برای بازاریابی و جذب مشتری صرف می شود، کاهش خواهد یافت. با ترویج خدمات و ارائه مزایای رقابتی جدید رضایت بیماران را جلب نمایید.

دانش و آگاهی کافی

بالا بودن دانش و آگاهی نسبت به چیزی که دیگران اطلاعات زیادی از آن ندارند، یک مزیت رقابتی به شمار می رود. البته دانش و آگاهی مدام باید به روز شود و طبق جدیدترین اطلاعات روز دنیا باشد. با عدم آگاهی از دانش و اطلاعات جدید رقبا از شما پیشی خواهند گرفت.یک مطب وکلینیک از مدیریت، کارکنان ، بیماران، همراهان بیمار تشکیل شده است.‌ استفاده از دانش و آگاهی برای ایجاد یک تصویر مطلوب در ذهن بیماران و مشتریان دیگر، نیاز به روابط عمومی بالایی دارد. روابط عمومی نقش مهمی در رسیدن به اهداف و کسب رضایت مشتریان دارد.

روابط عمومی چیست؟

به تلاش مستمر و برنامه ریزی شده به منظور درک متقابل و ایجاد حسن نیت بین کارکنان و مشتریان مطب و کلینیک روابط عمومی گفته می شود. با روابط عمومی بالا می توان بین افراد تفاهم ایجاد کرد و باعث اطلاع رسانی به بیماران شد. روابط عمومی جایگاه ویژه ای در بین افراد جامعه و رسانه ها دارد. بازدید کنندگان، بیماران و خانواده های آن ها در اولین برخورد و در واحد پذیرش تصویر ذهنی خود را از مطب و کلینیک می سازند. وقتی روابط عمومی کارکنان بالا باشد و برخورد خوبی با مراجعین داشته باشند، تصویر زیبایی در ذهن آن ها شکل خواهد گرفت‌. برای بهبود روابط عمومی باید مراقبت از بیماران را با کیفیت بالایی انجام دهید. کارکنان باید مسئولیت پذیر باشند و نیازهای بیماران را در اسرع وقت فراهم کنند. پاسخ دهی اپراتورهای تلفن به تماس ها باید سریع و بسیار مودبانه باشد. رعایت بهداشت محیط و ایجاد محیطی امن برای بیمار در افزلیش رضایت او موثر هستند. برای پذیرش و مراجعه افراد به کلینیک یک دفتر مجزا در نظر بگیرید و برای هر مکان کارکنان خاص انتخاب کنید.

در این مقاله شما را با نحوه ایجاد مزیت رقابتی در بازاریابی درمان آشنا کردیم. فراموش نکنید که مزیت رقابتی یکی از مهم ترین عناصر بازاریابی درمان به شمار می رود. بازاریابی دارای ابعاد زیادی است و روز به روز نیز در حال گسترش است. بهتر است با مزیت رقابتی به خوبی آشنا شوید و ابعاد گوناگون علم بازاریابی را بیاموزید و با استفاده از آن به درآمد مطب و کلینیک اضافه کنید. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر صفحه رسمی اینستاگرام نگاه آرمانی را دنبال کنید.

 

شماره تماس برای مشاوره تلفنی : 26423195-021

 

دکتر مهدی صنم پور، متخصص مارکتینگ و برندینگ

مطالب پیشنهادی

نگاه آرمانی
انتشار در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب :

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات قالب -> هدر -> منو -> منو موبایل (دسته ها) تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.