نگاه آرمانی | برندینگ، مارکتینگ و بازاریابی خدمات درمانی
بازاریابی-مطب

بازاریابی پزشکی | بازاریابی مطب پزشکان | تبلیغات پزشکی

بازاریابی مطب یکی از خدماتی است که نگاه آرمانی در حوزه بازاریابی خدمات درمانی ارائه می دهد. در این مطلب شما را با بازاریابی پزشکی یا بازاریابی مطب پرشکان آشنا خواهیم کرد. این مطلب را بخوانید تا با تاثیرات باور نکردنی بازاریابی مطب و افزایش مراجعه کننده به مطب تان آشنا شوید. بعد از خواندن این مطلب برای بازاریابی مطب خود با ما تماس خواهید گرفتو نگاه آرمانی آماده خدمت رسانی در حوره تبلیغات، برندینگ و بازاریابی پزشکی است.

در دنیای پر از رقابت امروز، یکی‌ از نیازهای اساسی‌ هر سازمان برای بقا و بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده است. عدم توجه به بازاریابی در سازمان‌های غیرتجاری باعث به هدر رفتن منابع و یا صرف هزینه‌ های اجتماعی و اقتصادی مضاعف می شود.

مدیران امروزه در همهٔ سازمان‌ها ناگزیرند از اصول بازاریابی برای ارائه‌ خدمات و ارضای نیاز مشتریان خود کمک بگیرند. بازاریابی مختص به واحد‌های تجاری نیست همهٔ سازمان‌ ها با هر هدفی‌ که داشته باشند نیاز به تعیین هدف، برنامه‌ریزی، اجرای صحیح و کنترل دارند.

اصول بازاریابی می تواند در سازمانهای خدماتی درمانی، غیر تجاری وغیر انتفاعی هم به کار گرفته شود. بیشتر مراکز غیر تجاری از جمله بیمارستان‌ها، مطب ها و مراکز خدمات درمانی نظر مساعدی به بازاریابی ندارند و بعضی حتی آن را مغایر با اخلاق حرفه ای‌ می دانند که این از عدم آگاهی‌ نسبت به مفهوم بازاریابی سرچشمه می‌گیرد.

بازاریابی تا جایی برای ارائه دهندگان خدمات درمانی نا آشناست که بسیاری از پزشکان، بازاریابی را برابر با تبلیغات می‌دانند، درحالی که بازاریابی رویکردی جامع با هدف ارضای نیاز مشتریان دارد.

جهت دریافت مشاوره رایگان درباره روش های جذب بیمار به مطب و بازاریابی مطب با ما تماس بگیرید.
021-26705272

بازاریابی مطب پزشکان ، بهترین روش جذب بیمار

اهمیت روزافزون بیمارستانها، کلینیک های پزشکی، آزمایشگاه های پزشکی و پاراکلینیک های دیگر، در ارتقاء سلامت جسمی و روانی منجر به تمرکز بر بهبود کیفیت خدمات شده است و مراکز خدمات درمانی آن را به عنوان یک مزیت کلیدی ویژه و رقابتی مورد توجه قرار داده‌‌اند.

بیماران به ویژه بیمارانی با نرخ سنی زیر۴۰ سال (جمعیت قالب کشور) علاقه‌ مند به همکاری با هوشمند ترین و کار آمدترین کارشناسان موجود هستند. بعید است بیماران یا خانواده نزدیک (مگر اینکه پزشک باشند) بتوانند دانش و توانایی پزشکان را ارزیابی کنند. این به این معنی است که بیماران باید به دیگر ابزارها متکی باشند تا تصمیم بگیرند که چه کسی برای مراقبت و درمان آنها مناسب تر است.

این فرآیند تصمیم‌گیری به عنوان یک راهنمای فکری در بازاریابی مطب پزشکی عمل می‌کند و به یافتن راهکارهای جذب بیماران جدید، در زمان مناسب و اطمینان ازبازگشت بیماران منجر می ‌گردد. بسیاری از پزشکان در دنیا در حال استفاده از مدل بازاریابی رهبری تفکر هستند.

آنها از طریق وب سایت‌های آموزشی، خبرنامه‌ها، وبینارها، سمینارها و کتاب‌ها در موضوع شیوه‌های پزشکی در حال تلاش برای برقراری و آموزش استاندارد‌های خدمات درمانی به بیماران بوده و با طرح آنکه می توانند این استاندارد را ارائه دهند و به جذب بیماران جدید بپردازند.

نکات مهم در بازاریابی برای مطب پزشکی

1- قرار گرفتن پزشکان در زیر مجموعه کلینیک ها و بیمارستان ها: در این روش پزشکان بخشی از مراکز درمانی محسوب می شوند، که این امر می تواند تعداد بیماران بیشتر یا گروهی از سازمان ها را به سمت آنها سوق دهد.
2- بیماران به محققان جستجوگر تبدیل شده اند: بیماران، دیگر تمایلی به پذیرش صد در صدی سخنان پزشکان ندارند، آنها پیش از اینکه توسط دکتر ویزیت شوند تحقیقات کافی در این مورد انجام می دهند.

 

تحقیقات نشان دهنده این مطلب است که:

72٪ کاربران اینترنتی در سال گذشته اطلاعاتی در حوزه سلامت را جستجو کرده اند
47٪ کاربران اینترنتی در مورد پزشکان و متخصصان آن حوزه جستجو کرده اند
38٪ کاربران اینترنتی در مورد مطب ها، بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی جستجو کرده اند
سبقت گرفتن بازاریابی اینترنتی مطب ها(دیجیتال مارکتینگ پزشکی) از بازاریابی سنتی مطب ها
کلیدی بودن جستجو های اینترنتی در فرآیند تصمیم گیری

 

موارد مهم در بازاریابی مطب پزشکان

مراکز درمانی(مطب ها، بیمارستان ها) می‌بایست در ابتدا بر بازارهای محلی خود مسلط شوند و کسب و کارشان را در خانه و به تدریج در خارج از مرز‌ها توسعه بدهند. برای مثال: ابتدا باید مطب و یا مراکز خدمات درمانی خود را در بین افراد منطقه خود به شهرت برسانید و در بین افراد مقبولیت و محبوبیت بدست آورید بعد به شناسایی و پاسخگویی نیاز های مردم در سراسر کشوربیاندیشید.

مراکز درمانی می‌بایست یک تصویر درخشان از برند خود، دیدگاه مثبت در کیفیت، قیمت و ارائه خدمت برای مشتریان ایجاد کنند. به عنوان مثال: به بیماران خود احترام بگذارید(مشتری مداری پزشکی) و برای آنها وقت بگذارید و به دغدغه هایشان پاسخ مناسب دهید.

مطب ها و مراکزخدمات درمانی می‌بایست وفاداری مشتری خلق کنند. یعنی با خدمات خوب خود بتوانند بر ذهن مخاطبان خود اثر گذاشته و خاطره ای خوش از خود در ذهنشان ایجاد کنند.

 

مهم ترین ویژگی های بازاریابی مطب چیست؟

استراتژی بازاریابی مطب پزشکی: در رویکرد کلی به ترویج عمل و دانش شما می‌پردازد. دربازاریابی مطب پزشکان و مراکز خدمات درمانی باید استراتژی‌هایی تدوین و اجرا نمود که محصولات و خدمات سازمان شما به خوبی در نتایج موتورهای جستجو دیده شوند. این مسئله یعنی شما به یک وب‌سایت قوی، استراتژی شبکه‌های اجتماعی، ‌استراتژی تولید محتوا و سئو سایت پزشکی نیازدارید.

 

  • نام تجاری : درحوزه پزشکی بسیار شاهد این بوده‌ایم که افرادی بیشتر از توانایی و تخصصشان شهرت یافته‌اند و این در حالی است که بسیاری با تخصص بیشتر، درآمد و شهرت کمتری دارند. مردم، محصولات یا خدمات شما را با نام تجاریتان می‌شناسند. مدیریت شهرت، یکی ازاولین چیزهایی است که باید به آن فکر کنید و تا آخر با کار شما همراه خواهد بود.

 

  • توسعه وب سایت : فقط کافی است سایت داشته باشید. سایت شما باید قانع کننده باشد و خوانندگان را با محتوای مناسب و قابل تفکر جذب کند.

سیستم‌های رسانه‌های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی پزشکان به کانال‌های ارتباطی خوبی برای به دست آوردن اطلاعات در مورد بهداشت و مسائل پزشکی و همچنین مکانی برای اینکه افراد با بیماری های مختلف با افراد مشابه خودشان بیشتر آشنا شود و مشکلات و تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند تبدیل شده اند. حضور، تبادل اطلاعات و ایجاد ارتباطات در شبکه های اجتماعی در معرفی حائز اهمیت بسیاری است.

 

بررسی راه های‌ جذب بیمار جدید به مطب‌

روش های زیادی برای جذب بیمار در مطب وجود دارد که در صورتی که هر کدا به درستی انجام شوند نه تنها باعث می شوند مشتریان شما به شما وفادار بمانند بلکه می توانید به راحتی مشتریان جدیدی هم جذب کنید.
هیچ گاه مشتریان قبلی را فدای جذب بیماران جدید از دست ندهید بیماران نباید احساس کنند که اهمیت آنها نسبت به قبل کمتر شده است زیرا هنوز هم تبلیغ های دها به دهان جایگاه بسیار زیادی در بین مردم دارد.
استفاده از یک کانال ارتباطی برای دریافت انتقادات و پیشنهادات بیماران
تخفیف دادن برای افزایش وفاداری بیماران، هرچند که در هر معامله سود مالی را اندکی کمتر می کند ولی با افزایش تعداد بیماران این کمبود جبران خواهد شد.
در مقابل انتظارات نامعقول بیمار واکنش نشان دهید و سعی کنید به آرامی آنها را متقاعد کنید
به تامین رضایت بیماران اکتفا نکنید سعی کنید برای جذب بیمار احساس لذت و خرسندی را در بیماران زنده کنید
تماس های خود را با مراجعین و بیماران بیشتر و رابطه را تقویت نمایید. یک تلفن به مشتری برای آگاهی از دیدگاه وی درباره خدمات می تواند رابطه را تقویت نماید و حس خوبی به بیماران کلینیک شما بدهد
خود را به جای مراجعین بگذارید تا احساسات او را درک کنید.
برای جذب بیمار در بازاریابی مطب یک تکنیک جدید بازاریابی را تجربه کنید و یا یک خدمت جدید ارائه دهید. شما هم می توانید مانند هر کسب وکار دیگری روشهای بازاریابی خاص خود را داشته باشید.

بازاریابی مطب و گارانتی رضایت مشتری

یکی از مهمترین و برجسته ترین مباحث در بازاریابی مطب پزشکی ، بحث رضایت مشتری است چرا که تکرار در مراجعه مشتریان زمانی اتفاق می افتد که مشتری از عملکرد و خدمات شما رضایت داشته باشد. برای شما بارها اتفاق افتاده است که دلیل مراجعه مجدد شما به یک مرکز به خاطر رضایتی بوده که در مراجعه قبلی اتفاق افتاده بود.

در بازاریابی مطب ، موضوع قابل توجه در مراجعات افراد به خیلی از مراکز درمانی، مشاهده رضایت مندی سایر مشتریان است. به عبارت بهتر خیلی از مشتریان راضی، رضایت خود را برای افراد دیگر بازگو می کنند و افراد به محض شنیدن این رضایت مندی کنجکاو می شوند که حداقل برای یک بار از مرکزی که دوستشان رضایت داشته، استفاده کنند.

زیرا در بازاریابی پزشکی وقتی مراکز زیبایی تبلیغ می کنند و در تبلیغ خود می گویند خوب و با کیفیت هستند ، مردم خیلی به این گونه تبلیغ ها اعتماد نمی کنند؛ اما چنانچه دوستی از خوب بودن، معتبر بودن و با کیفیت بودن مرکز خدمات درمانی صحبت کند، به حرف آن دوست یا آشنا اعتماد می کنند. زیرا وقتی کلینیک های زیبایی از خودشان می گویند به دلیل ذینفع بودن، مردم کمتر به آنها اعتماد می کنند تا زمانی که از زبان دیگران می شنوند.

در بازاریابی مطب پزشکی به برابری انتظارات مشتری و عملکرد سازمان شما، رضایت مشتری گفته می شود. به عبارت بهتر چنانچه مرکزی بتواند عملکردی ارائه کند که مشتریان انتظارش را داشتند؛ بحث رضایت مشتریان اتفاق افتاده است. در صورت ضعیف شدن عملکرد سازمان در مقایسه با انتظارات مشتریان، نارضایتی مشتری بروز خواهد کرد و در صورت قوی تر شدن عملکرد نسبت به آنچه که مشتریان انتظار داشتند؛ خشنودی مشتری شکل می گیرد.

در بازاریابی نوین پزشکی گفته می شود؛ یک مجموعه تا زمانی زنده و پابرجا  خواهد ماند که بتواند در درجه اول مشتریان فعلی خود را حفظ کند و در کنار این فعالیت مشتریان جدید را نیز جذب کند. بنابراین وظیفه مهم و اولیه هر مرکز خدمات درمانی، حفظ مشتریان یا نگهداری مشتریان است.

چنانچه این فعالیت خوب انجام شود، می تواند ضمانتی باشد برای به دست آوردن مشتریان جدید بدین معنی که با ورود مشتریان جدید این مشتریان نیز به افراد وفادار و طرفدار مرکز شما تبدیل خواهند شد، زیرا فرایند حفظ و کسب رضایت به خوبی  در حال انجام شدن است.

بازاریابی مطب نگاه آرمانی پیشرو در بازاریابی خدمات درمانی

در بازاریابی مطب گفته می شود؛ چنانچه مرکزی در به دست آوردن رضایت مشتریان فعلی خود ناکام مانده باشد و نتواند رضایت مشتریان را، به خوبی جلب کند، این مرکز باید مطمئن باشد که هیچ وقت نخواهد توانست این مشتریان را حفظ کند.

مرکز خدمات درمانی که در حفظ مشتریان جاری موفق نباشد، هر قدر هم که بازایابان و فروشندگان شخصی، مشتریان جدید به مرکز معرفی کنند، باز هم مشتریان جدید به یکی از شاکیان و مشتریان ناراضی تبدیل خواهند شد. بنابراین یکی از مهمترین اصول در بازاریابی خدمات درمانی اینست که هر مرکزی باید حفظ مشتری و جلب رضایت مشتریان فعلی را در الویت اول قرار دهد و بعد از این اولویت، سراغ جذب مشتریان جدید برود.

بگذارید برای شما یک مثال غیر پزشکی در حوزه رضایت مشتری بیاورم، شرکت وال مارت از جمله شرکت هایی است که در زمینه به دست آوردن رضایت مشتریان موفق عمل می کند شرکت «وال مارت» در سال 2002 جزو پرفروش ترین شرکت های دنیا بوده است . یکی از دلایل اصلی موفقیت شرکت وال مارت در مشتریان خشنود این شرکت است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید:

  • فروش روزانه این شرکت 36 میلیون دلار در هر ساعت و در هر روز است.
  • سود این شرکت 34000 میلیون دلار در هر دقیقه است.
  • تعداد پرسنل این شرکت 2 میلیون نفر است. به عبارت دیگر اگر «وال مارت» یک کشور بود اندازه کشور نامیبیا و قطر جمعیت داشت.
  • این شرکت 4253 شعبه دارد
  • اگر وال مارت یک کشور بود در رده نوزدهمین کشور دنیا قرار می گرفت این شرکت اندازه ی کشور تایوان درآمد دارد و کشور ایران در رتبه 17 دنیا از نظر درآمدی قرار می گیرد.
  • وال مارت در هر هفته 100 میلیون مشتری دارد.

 

سوالی که در این جا مطرح می شود این است که چرا «وال مارت» موفق ترین شرکت در رده بندی شرکت های خرده فروشی و پرفروش ترین آن است؟ در پاسخ باید گفت که موفقیت یک شرکت به عوامل متعددی وابسته است که یک از آن عوامل رضایت مندی مشتریان آن است. «وال مارت» در خصوص رضایت مندی مشتریان از شیوه جالبی استفاده می کند.

در کشور ایران هنگام خرید خیلی از محصولات، آن محصول تا 12 یا 18 ماه برای مشتری گارانتی می شود و خیلی وقت ها در صورت بروز مشکل و استفاده از گارانتی، سوالات متعددی از صاحب محصول پرسیده می شود. در صورتی که صاحب کالا به خوبی از کالا مراقبت کرده باشد.

به آن ضربه ای وارد نکرده باشد، در معرض نوسان برق آن را قرار نداده باشد. از رطوبت آن را محافظت کرده باشد و به علاوه چندین شرط دیگر، آنگاه گارانتی شامل حال محصول خواهد شد. درصورتی که شرکت «وال مارت» به گونه ای متفاوت و عجیب عمل می کند. این شرکت به هیچ وجه محصولات را گارانتی نمی کند و به جای گارانتی محصولات، رضایت مندی مشتریان را گارانتی می کند.

وال مارت به مشتریان خود می گوید رضایت شما گارانتی شده است بدون پرسش هیچ گونه سوالی . شرکت وال مارت درصورتی که به شما محصولی به فروش برساند و شما از آن ناراضی باشید؛ آن محصول را از شما پس می گیرد و در صورتی که محصولی از فروشگاه های این شرکت بخرید و دارای عیب باشد، ضرر و زیان رفت و آمد شما را هم پرداخت می کند.

بنابراین در شرکت وال مارت هیچ کالایی گارانتی نیست، بلکه آنچه که گارانتی می شود رضایت مندی مشتریان است. به عبارت دیگر چنانچه شما محصولی از فروشگاههای این شرکت بخرید و به هر دلیلی از آن راضی نباشید با مراجعه به فروشگاه می توانید آن محصول را عودت دهید و پول خود را پس بگیرید.

در ضمن توجه داشته باشید که از شما هم دیگر سوال نمی پرسند که چرا به چه دلیل برای چه این محصول را می خواهید برگردانید حال سوالی که اینجا مطرح می شود این است که به نظر شما مشتریان شرکت «وال مارت» چه احساسی خواهند داشت؟ آیا این مشتریان احساس نمی کنند که عملکرد این سازمان بسیار قوی تر از انتظارات آنها است؟

چنانچه پاسخ صحیح باشد، مشتریان «وال مارت» خشنودی را تجربه خواهند کرد. پس جای تعجب نخواهد بود که چه «وال مارت» در سال 2002 پرفروش ترین شرکت دنیا و بین رقبایش هر سال، باز هم پرفروش تر از همه است. دلیل اصلی آن در رضایت و خشنودی مشتریان است.

 

بازاریابی مطب را به نگاه آرمانی بسپارید

جالب توجه است که این شرکت هزینه هایی را که بابت برگشت، تعویض و پرداخت ضرر و زیان مشتریان پرداخت کرده است؛ با میزان اثری که این اقدام بر فروش این شرکت می گذارد مقایسه کرده است. و به این نتیجه گیری رسیده است که این اقدام انقدر تاثیر مثبت بر مشتریان دارد که هزینه های انجام شده در حد چند درصد آن هم به تعداد انگشتان یک دست است.

حال سوال مهمتر این است که بهترین و اثرگذارترین تبلیغ برای شرکت «وال مارت» چه چیزی می تواند باشد؟ در پاسخ باید گفته شود تجربه مثبت و موفق یک خرید مطمئن  توسط مشتریان بهترین تبلیغ برای شرکت «وال مارت» است. مشتریان راضی و خشنود شرکت «وال مارت» بهترین مبلغ برای دیگر مشتریان خواهند بود به این شیوه در بازاریابی «پچ پچ بازار و مشتری» گفته می شود که وال مارت به خوبی توانسته از آن استفاده کند.

 

نقش مشتری راضی در بازاریابی مطب

آیا میدانید یک مشتری راضی چه ویژگی هایی دارد؟ یک مشتری راضی انقدر می تواند به مطب شما مزیت دهد که بخشی از مزیت رقابتی شما شود. ولی مشتریان راضی در نهایت به سازمان وفادار خواهند شد. مشتریان راضی به قیمت حساسیت کمتری دارند و به محصولات و خدمات رقبا توجه زیادی نمی کنند.

مشتریان راضی از خدمات جدید مرکز درمانی شما استقبال می کنند و دائماً از شما نزد دیگران تعریف می کنند مشتریان راضی به کاهش هزینه های سازمان شما کمک می کنند زیرا با صرف هزینه ی کمتر در قسمت ترویج می توانید از طریق پچ پچ های مشتری، مشتریان بیشتری داشته باشید.

مشتریان راضی، به شرکت ایده های جدید و خلاقانه می دهند و کلینیک پزشکی شما را به دیگران توصیه می کنند.  در جدول زیر ویژگی مشتریان راضی به طور خلاصه ارایه شده است:

 

ویژگی مشتریان راضی در بازاریابی مطب پزشکی

  •  وفادار به مرکز
  • حساسیت پایین به قیمت
  • بی توجهی به محصول و خدمات رقیب
  • استقبال از خدمات جدید مرکز
  • تعریف از مرکز پیش دیگران
  • ارائه ایده های جدید و خلاقانه به مرکز
  • توصیه مرکز به دیگران

 

5 اصل مهم در بازاریابی مطب را بشناسید

بازاریابی مطب فرایند شناسایی و شناساندن می باشد، منظور از فاز شناساندن، فعالیت های ترویجی است که باعث آشنایی بیشتر مشتریان و افراد جامعه با مطب پزشک می شود. فعالیت های مربوط به شناساندن با مولفه ترویج (promotion) ارتباط پیدا می کند. که این عنصر در بازاریابی مطب پزشکی، به چند زیر مولفه تقسیم  می شود عنصر ترویج عناصر متفاوتی دارد مانند:

 

1- تبلیغات 

تبلیغات در بازاریابی مطب به چند شکل می تواند انجام شود، از طریق رسانه، چاپ و تبلیغات محیطی. چنانچه تبلیغات از طریق رسانه انجام شود؛ می توان از تلویزیون، رادیو و اینترنت استفاده کرد. اگر از ابزار چاپ استفاده شود، آنگاه باید از روزنامه ها، مجله های صنعت پزشکی، بروشورها، کاتالوگ ها استفاده کرد. با استفاده از روش تبلیغات محیطی می توان از شرکت در جشنواره ها و نمایشگاه های مرتبط با پزشکی، اشاره کرد.

 

2- بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم در بازایابی مطب به کارگیری کانال های مستقیم توزیع بدون هیچ واسطه ای به سمت مشتریان است که خدمات را به آنها بدون هیچ گونه واسطه ای معرفی می نماید. این کانال های توزیع شامل نامه نگاری مستقیم، کاتالوگ، بازاریابی تلفنی، وب سایت ها و دستگاه های موبایل است. امروزه در دنیا بازاریابی مستقیم یکی از پدیده هایی است که با سرعت خیلی زیادی برای خدمات رساندن به مشتریان در حال گسترش است.

 

3- مشوق های فروش

بازاریابان کالاهای مصرفی با استفاده از این تکنیک سعی می کنند که از طریق به کارگیری برنامه های تشویقی مثل کوپن های تخفیف، مسابقه ها، حراجی ها، جشنواره  فروش و … برنامه ویژه ای را برای خرید مشتریان با قید مدت زمان محدود مشخص کنند، یعنی استفاده از تخفیف ها به عنوان یکی از عوامل مهم در فروش بیشتر می باشد.

اما در بازاریابی مطب پزشکی باید این نکته مهم را به خاطر داشته باشیم که در صورت استفاده زیاد از ابزار تخفیف، جایگاه خودشان را در ذهن مشتری از دست خواهند داد و کارایی این ابزار رفته رفته از دست می رود. در بهترین حالت، شاید استفاده یکبار در سال از این روش، برای جذب مشتری مناسب باشد و اگر تعداد دفعات استفاده از تخفیفات بیشتر شود، جایگاهشان در ذهن مشتری سست و متزلزل خواهد شد.

 

4- فروش شخصی

در بازاریابی مطب برای ارتباط با مشتریان می توانند از ابزار موثرتر و قوی تری به نام «فروشندگان خدمات حضوری» استفاده کنند. در این روش، فروشندگان با حضور قوی و ارتباط چهره به چهره با مشتریان خدمات، قابلیت ها و توانمندی های مرکز خدمات درمانی را در بازاریابی خدمات درمانی معرفی می کنند. مثلا اگر شما در مرکز خدمات درمانی و یا مطب پزشکی خود، خدمات جدیدی راه اندازی می کنید، یکی از روشهای اطلاع رسانی موثر به مخاطبان م همکاران خوف در بازاریابی مطب، فروش شخصی خدمات می باشد.

 

5- روابط عمومی

در این حالت مراکز خدمات درمانی با استفاده از این روش، مجموعه خود را از طریق انتشار مقاله، ساختن برنامه های علمی و ترویجی معرفی می کنند. این روش در مراکز خدمات درمانی اغلب نقش اطلاع رسانی دارند و مراکز درمانی برای ترویج بیشتر روشهای جلوگیری از ابتلا به یک بیماری در یک سمینار عمومی-پزشکی شرکت می کنند یا اینکه در آن زمینه مقاله ای را به رشته تحریر در می آورند و یا کتابی را در زمینه تخصصی خود منتشر می کنند و مشتریان را از فواید خدمات شان که ارائه می دهند، مطلع می سازند.

 

بازاریابی پزشکی با رعایت اصول اخلاقی

در بازاریابی مطب (بازاریابی پزشکی) پیش از آنکه به فکر جذب مشتری بیشتری باشیم، می بایست تمرکز زیادی بر حوزه بازاریابی اخلاقی پزشکی ، داشته باشیم. در این راستا در بازاریابی مطب ، تلاش می کنیم تا فعالیت های پزشکی و سایر فعالیت های مرتبط با آن را برای حفظ عملکرد مجموعه خدمات درمانی/بهداشتی را از طریق توسعه اصول و ارزش های اخلاقی بین رقبای این عرصه تعریف کنیم.

اگر بخواهیم در حوزه پزشکی از تکنیک های بازاریابی مطب استفاده کنیم باید بدانیم که، از یک طرف بیوفیزیک با پس زمینه گسترده  از رشته هایی مانند پزشکی، فلسفه، قانون، جامعه شناسی و الهیات و از طرف دیگر، نهادها، کمیته ها و دادگاه هایی که به شناسایی اصول اخلاقی پایبند.

در زمینه  فعالیت های درمان و پزشکی، برآنند که ارزش های انسانی مانند کرامت انسانی، حق زندگی و خودمختاری در همه شرایط در خدمات درمانی/بهداشتی درنظر گرفته شود. پس هنگام تدوین برنامه های بازاریابی مطب /بازاریابی پزشکی لزوم تمرکز بر اخلاقیات و توجه به کرامت انسانی نباید فراموش گردد.

تغییر تدریجی صنعت پزشکی و شکل گیری الگوی عملکرد جدید منجر به پیدایش  فضای رقابتی در این صنعت و در نتیجه به ظهور بازاریابی نوین پزشکی منجر شده است. از این رو، یک مرکز خدمات درمانی/ بهداشتی  نیازمند استراتژی های بازاریابی پزشکی برای ماندن در این بازار رقابتی  است. در بازاریابی مطب ، تبلیغات و معرفی صحیح   بخشی از این استراتژی با هدف ایجاد و حفظ روابط با مخاطبان هدف (بیماران) می باشد.

یکی از مباحث  همیشگی منتقدان توسعه بازاریابی بهداشت و درمان نگرانی ناشی از تجاری شدن  بیش از حد فعالیت های پزشکی است. اگر چه  این امر تا حدود زیادی اجتناب ناپذیر است اما واحدهای پزشکی ارائه دهنده خدمات و مراقبت های درمانی/بهداشتی حق دارند که فعالیت های خود جهت شناسایی به مخاطب هدف را اطلاع رسانی کنند.

در گذشته، تبلیغات و معرفی صحیح  در این حوزه ذیل کرامت حرفه پزشکی قرار داشت و تنها راه به دست آوردن بیماران جدید توصیه های بیماران راضی و ارزیابی های متخصصان بالینی بود اما امروز این  تفکر دیگر با الزامات بیماران که می خواهند بیشتر و بیشتر آگاه باشند سازگار نیست.

امروزه برای مراکز درمانی و کلینیک های خصوصی پزشکی، تبلیغات و اطلاع رسانی تا زمانی که درست، صادقانه، غیر تبعیض آمیز و واقعی  باشد،  اخلاقی و مجاز می باشد.

در بازاریابی مطب ، محتوای پیام های تبلیغاتی باید صادقانه باشد و نباید انتظارات غیرمنصفانه در مشتری ایجاد کند. پزشک یا مرکز خدمات درمانی /بهداشتی باید قادر به ارائه خدمات ادعایی در تبلیغات باشد. مثلا تبلیغات کاهش وزن زیاد در چند روز، زیبایی پوست در مدت کوتاه، افزایش قد در چند ماه و مواردی از این دست، قطعا ادعاهایی غیر واقعی می باشند.

از دیدگاه بازاریابی اخلاقی پزشکی ، ارتباطات بازاریابی مطب باید بیشتر با واقعیت سازگار باشد، حتی اگر هدف آن روشن کردن مسائل جذاب تر باشد. بیمار با درد و رنج جدی به راحتی تحت تاثیر قرار می گیرد زیرا به طور غریزی تمایل به تسکین درد و درمان دارد. در بازاریابی نوین پزشکی از لحاظ اخلاقی، اطلاعات ارائه شده نباید خلاف واقعیت باشند  و در بیمار امید واهی ایجاد کند.

در نتیجه، کسانی که مسئول بازاریابی در زمینه مراقبت های بهداشتی هستند باید کدهای  اخلاقی حرفه پزشکی را در نظر داشته باشند و با ارتباط وبازاریابی صادقانه انتظارات نابجا در مشتریان ایجاد نکنند.

 رقابت در بازاریابی مطب چگونه است؟

رقابت شامل همه رقبای بالقوه و واقعی می شود که یک خریدار خدمت هنگام خرید، خدمات و پیشنهادهای آنها را در نظر می گیرد. رقابت در چند سطح اتفاق می افتد:

  1. رقابت در سطح برند:

در این سطح مجموعه درمانی، دیگر رقبا را به عنوان مرکزی می بیند که خدمات مشابه ارائه می کنند. مثلا در این سطح رقبای اصلی شرکت فولکس واگن، شرکت هایی مانند تویوتا، هوندا، و رنو خواهد بود و شرکت های دیگری که اتومبیل هایی با قیمت متوسط تولید می کنند و شرکتهایی مانند بنز و هیوندا، رقیب این شرکت نخواهند بد. شرکت ایران خودرو در این سطح فقط با شرکت سایپا رقیب است.

  1. رقابت در سطح صنعت:

در این سطح ، مرکز خدمات درمانی رقبای اصلی خود را مراکزی در نظر می گیرد که ارائه کننده همان طبقه خدمات یا خدمات جایگزین و نزدیک به خدمت خود است. مثلا: در این حالت شرکت فولکس واگن با تمامی تولید کنندگان اتومبیل یا هر برندی که باشد رقیب خواهد بود. شرکت ایران خودرو با تولید کنندگان اتومبیل مثل سایپا، بهمن، مرتب، کرمان خودرو و … رقیب خواهد بود.

  1. رقابت در سطح شکل:

در این سطح، مرکز خدمات درمانی خود را با تمام مراکزی که خدمات مشابه یا مشترک عرضه می کنند، رقیب می بینند. مثلاً شرکت فولکس واگن خود را نه تنها با دیگر شرکت های خودروساز بلکه با شرکتهایی که تولید کننده موتور سیکلت کامیون و دوچرخه هستند نیز رقیب می بیند.

  1. رقابت عمومی:

در این حالت مرکز پزشکی خود را با تمام مراکزی که ارائه کننده همان طبقه خدمات هستند، رقیب می بیند. با توجه به مثال های قبلی شرکت فولکس واگن خود را با شرکتهایی که تولید کننده لوازم خانگی با دوام هستند، رقیب می بیند.

دکتر مهدی صنم پور، متخصص مارکتینگ و برندینگ

مطالب پیشنهادی

نگاه آرمانی
انتشار در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب :

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات قالب -> هدر -> منو -> منو موبایل (دسته ها) تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.