نگاه آرمانی | برندینگ، مارکتینگ و بازاریابی خدمات درمانی
بازاریابی-شبکه-های-اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی پزشکی

یکی ازپرطرفدارترین زیرمجموعه های دیجیتال مارکتینگ بازاریابی شبکه های مجازی است. سوشا مارکتینگ یعنی شما خدمات یا محصولات خود را به گونه ای هماهنگ با ماهیت هرشبکه اجتماعی به کاربران آن معرفی کنید.این روش امروزه یکی از جدیدترین و بهترین شیوه های بازاریابی پزشکی است. شبکه های اجتماعی حاکمیت دنیا مجازی را دراختیاردارند واین طورکه آمارهای رسمی نشان می دهد، یک سوم مردم جهان دراین پلتفرم های تعاملی عضوهستند. به طور کلی گفته می شود 72درصد کاربران اینترنتی جهان، در شبکه های اجتماعی حضوردارند و89 درصد این افراد در گروه سنی 18 تا 29 سال به سر می برند. امروزه هر فردی حداقل یک اکانت در شبکه های اجتماعی دارد. افرادی که دنبال محصول خاصی هستند یا خدمتی را دنبال می کنند، شبکه های اجتماعی اولین مکانی است که برای رسیدن به جواب سوال و خواسته های خود مراجعه می کنند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی پر مخاطب

فیسبوکFacebook: فیس بوک همچنان به عنوان بزرگ ترین و پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی درجهان یاد می شود. تنها در کشور آمریکا بیش از یک میلیون سازمان کوچک و متوسط آگهی های تبلیغاتی خود را روی فیس بوک منتشر می کنند و همچنین گفته می شود سازمان های بزرگ آمریکایی سالانه بیش از 100 میلیون دلار بودجه تبلیغاتی خود را به فیس بوک اختصاص می دهند.

تویترTwitter: کارشناسان می گویند توییتررا باید به اندازه فیس بوک جدی گرفت و آن را یکی از تاثیرگذارترین سایت های اینترنتی جهان دانست. این سایت هم اکنون بیش از 650 میلیون عضو ثبت شده دارد و 34درصد بازاریابان از توییتر برای فروش محصول و موفقیت حضور خود در بازار جهانی استفاده می کنند.

لینکدین LinkedIn: در حال حاضر بیش از 467 میلیون نفر در LinkedIn عضو هستند و با گذشت هر یک ثانیه دو عضو جدید به این شبکه اجتماعی افزوده می شود. درهرماه به طورمیانگین 97 میلیون نفرازاعضای LinkedIn به صفحه اختصاصی خود سر می زنند و این مرکز پیش بینی کرده تعداد مشترکان خود را تا سال 2020 به سه میلیارد نفر برساند.

گوگل پلاسGoogle+: درحال حاضر یک میلیارد حساب کاربری فعال در Google+ موجود است. درسال 2017 میلادی میزان ارتباط مثبت میان مشترکانGoogle+  وبرندهای بزرگ جهان 53درصد بیشتر شده است. بزرگ ترین گروه مخاطبان این شبکه اجتماعی را افراد 45 تا 54 سال تشکیل می دهند.

یوتویوبYouTube: این سایت که یکی از زیرمجموعه های گوگل محسوب می شود، بزرگ ترین مرکز انتشار تصاویر ویدیویی آنلاین در جهان است. هم اکنون درهرماه شش میلیارد ساعت ویدیو روی سایت یوتیوب مشاهده می شود و کاربران موبایلی روزانه یک میلیارد ویدیو منتشرشده روی آن را تماشا می کنند.

اینستاگرام Instagram: بازاریاب ها این روزها اینستاگرام را یکی از بهترین پلتفرم های اجتماعی می دانند و توجه ویژه به آن دارند. بیش از 800 میلیون کاربر جهانی در طول هر ماه به صفحه اختصاصی خود در اینستاگرام سر می زنند و روزانه 75 میلیون کاربر از خدمات آن استفاده می کنند. به طور کلی 20درصد کاربران اینترنتی جهان با اینستاگرام درگیر هستند و جوانان بزرگ ترین گروه مخاطبان این مجموعه اند.

پینترستpinterest: شبکه اجتماعی پینترست همانطور که شاید بدانید از محبوبیت زیادی برخوردار است. اگر یک کسب و کار دارید حساب کاربری خود را روی Business قرار دهید تا سایت شما مورد توجه قرار گیرد و از  analytics و rich pins نیز استفاده کنید.

تلگرامtelegram: تلگرام برای هر کسب و کاری از کوچک و خیلی محلی گرفته تا سازمان‌های بزرگ و Enterprise تبدیل به یک ابزار مهم در زمینه دیجیتال مارکتینگ، برندینگ، انعکاس حس برند و آگاهی برند شده است.

و…

بازاریابی شبکه های اجتماعی

از جمله مزیت های بازاریابی پزشکی از طریق شبکه های اجتماعی

  • افزایش مخاطبان دائمی: می توان گفت هدف نهایی در بازاریابی شبکه های اجتماعی این است که علاوه برجذب حداکثری کاربران بتوانیم طی پروسه ای مشخص و برنامه ریزی شده، مخاطبان را به مشتری و هواداران دائمی برندمان تبدیل کنیم.
  • دریافت فوری بازخوردها: در واقع شبکه های اجتماعی دسترسی سریع به بازخورد مثبت و یا منفی از دیدگاه مشتری را در هر کسب و کاری امکان پذیر کرده است. به عنوان مثال: اگر شما یک خدمات پزشکی- بهداشتی جدیدی را ارائه کردید و آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتید خیلی سریع متوجه بازخورد آن خواهید شد و ازاینکه مشتریان چه فکری در مورد آن محصول می کنند آگاهی پیدا می کنید.
  • تعامل بیشتر با مشتری: شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر به شما اجازه برقراری ارتباط صحیح با مخاطبان مورد هدف را می دهند. به عنوان نمونه، هدف قرار دادن مکان های جغرافیایی یک روش موثر برای ارسال پیام به مخاطبان خاص و یا جمعیتی بر اساس مکان جغرافیایی است. بنابراین شما می توانید با توجه به محل سکونت، سن، جنسیت وعلاقمندی ها وتحصیلات هرفرد مجموعه هدف خود را مشخص کنید.
  • فراوانی کاربران: شبکه های اجتماعی اجازه برقراری ارتباط با مشتری های جدید و بالقوه را به شما می دهند که به راحتی با ارسال پیام به آن ها می توانید آن ها را جذب کنید و به عنوان مشتری همیشگی نگه دارید.

نتیجه گیری:

درحال حاضراز جمعیت ۷٫۴ میلیاردی کره زمین نزدیک به  ۳٫۷ میلیارد نفر از فضای مجازی و اینترنت استفاده می‌کنند. ازاین جمعیت بزرگ ۲٫۸ میلیارد نفر کاربرهای  فعال شبکه‌ های اجتماعی هستند. امروزه عده ی زیادی از افراد در جهان به ‌جای مطالعه روزنامه، خواندن کتاب و… دائما درحال مرور کردن و چک کردن شبکه‌های اجتماعی هستند. برخی ازاین شبکه های اجتماعی بهترین مکانی هستند که شما می توانید مطالباتان را در آنجا بگذارید چرا که کاربران در این شبکه ها با چک کردن هر روزپروفایل خود به دنبال مطالب جذاب و جالب در موضوع مورد نظر وعلاقه ی خود هستند اگر مطالب شما خیلی جذاب باشد بی اختیار دکمه ی اشتراک گذاری را می زنند و با دوستان خود به اشتراک می گذارند و این مطلب شما را در صفحه چند کاربر دیگر هم قرار می دهد و مطالب شما مانند یک ویروس منتشر می شود و بازدید کنندگان جدیدی هرروز به سایت شما روانه می شوند. از طریق بازاریابی شبکه ای می توان مخاطبان را به مشتریان و هواداران دائمی تبدیل کرد.

دکتر مهدی صنم پور، متخصص مارکتینگ و برندینگ

مطالب پیشنهادی

نگاه آرمانی
انتشار در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب :

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات قالب -> هدر -> منو -> منو موبایل (دسته ها) تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.