نگاه آرمانی | برندینگ، مارکتینگ و بازاریابی خدمات درمانی
استراتزی-بازاریابی خدمات درمانی

استراتژی های بازاریابی خدمات درمانی

استراتژی بازاریابی خدمات درمانی را بشناسید

استراتژی های بازاریابی خدمات درمانی : امروزه بخش عمده ای از فعالیتهای اقتصادی و تجاری در جهان مربوط به کسب و کارهایی است که مرتبط به خدمات درمانی می باشد. وقتی می گوییم بازاریابی خدمات درمانی (مارکتینگ خدمات درمانی) بی شک طیف وسیعی از این کسب و کار و مشتریان را در بر می گیرد و به طور خاص منظورمان پر شدن بیمارستان ها و مراکز خدمات درمانی از بیمار نیست که صد البته تک تک ما در گروه نگاه آرمانی، برای همه مردم کشور عزیزمان ایران آرزو و دعای سلامتی داریم، اما در بازاریابی خدمات درمانی چند موضوع اصلی مورد هدف ما می باشد.

اول؛ معرفی مراکز خدمات درمانی برای دسترسی آسانتر.

دوم؛ کمک به بهبود شیوه های بازاریابی خدمات درمانی مانند: بازاریابی بیمارستانی، بازاریابی آزمایشگاه پزشکی، بازاریابی کلینیک های پزشکی و …

سوم؛ توسعه مناسب مراکز خدمات درمانی بر اساس تکنولوژی روز دنیا البته با کمک گرفتن از جدیدیترین تکنیک های بازاریابی در خدمات درمانی.

خدمات و البته خدمات درمانی در مقایسه با کالاها از ویژگی های بسیار متمایزی برخوردار هستند. بواسطه این ویژگی هاست که فعالیت های تبلیغاتی برای آگاهی دادن به مخاطبان خدمات، از اهمیت بسزایی برخوردار شده اند و به دلیل مدل خاص این کسب و کار تبلیغات و بازاریابی خدمات درمانی(مارکتینگ خدمات درمانی) را من به راه رفتن روی لبه تیغ تشبیه می کنم.

بازاریابی خدماتی

یه خبر جالب براتون دارم، بر اساس آمار منتشره بیش از نیمی از بودجه های تبلیغاتی در دنیا به بخش بازاریابی خدماتی اختصاص دارد که این خود نشان دهنده اهمیت ویژه تبلیغات در حوزه خدمات است. علاوه بر این سالها است که متخصصین تبلیغات وبازاریابی باتوجه به ویژگی های خاص خدمات، استراتژ ی های تبلیغاتی ویژه ای برای خدمات طراحی و پیشنهاد کرد ه اند. ما نیز پس از سال ها تحصیل و تجربه در این زمینه بر روی فرایندهای تبلیغات و بازاریابی خدمات درمانی اقدام به ایجاد حوزه ای جدید در کسب و کارهای خدماتی به نام مارکتینگ(بازاریابی) خدمات درمانی پرداختیم. برای اینکه تبلیغات و بازاریابی محصولات خدمات درمانی از اثربخشی لازم برخوردار باشد، می بایست کمی در مورد ویژگیهای اساسی خدمات بدانیم که در زیر به آن اشاره می کنم.

ویژگی های خاص بازاریابی خدمات درمانی

خدمات درمانی همچون کالاها از ویژگی هایی برخوردارند که در مبادله و داد و ستد آنها تاثیرگذار هستند. با اینکه بین خدمات و کالاها شباهت هایی وجود دارند اما بی شک تفاوت هایی چشمگیری نیز با هم دارند و همین تمایز بین کالا و خدمت است که باعث می گردند توسعه کسب و کارهای خدمات درمانی با سختی های زیادی همراه باشد، یکی از این تفاوت های مهم ویژگی نامحسوس بودن خدمات درمانی می باشد.

نامحسوس بودن خدمات درمانی

نامحسوس بودن یعنی اینکه خدمات را نمی توان به صورت مستقیم با حواس پنجگانه لمس کرد یعنی مانند کالا قابل لمس کردن، دیدن، بوییدن و … نمی باشد در نتیجه برای خرید خدمات درمانی به ویژه در خریدهای اولیه مشتری از شما، همواره ابهام، نگرانی و عدم اعتماد وجود دارد. این ابهام بین خریدار خدمت و فروشنده آن معمولا وجود دارد یعنی مشتری در حالی که به دلیل نامحسوس بودن خدمات درمانی از دریافت صحیح آن مطمئن نیست، عرضه کننده خدمات درمانی نیز در همین ابهام البته در نوع معرفی خدمات خود دچار سردرگمی می باشد چرا که نمی تواند به خوبی تمام ویژگی های منحصر به فرد خدمات خود را به مشتری عرضه کند.

بازاریابی خدمات درمانی

علت نامحسوس بودن خدمات درمانی

خدمات از اجزای فیزیکی تشکیل نشده اند در نتیجه دارای حجم و بعد نمی باشند که به صورت مستقیم توسط مشتری درک گردند. البته این ویژگی بخشی از ماهیت خدمات است که توسط مرکز خدمات درمانی ارائه می گردد را در بر میگیرد، حال در بازاریابی خدمات درمانی(مارکتینگ آنلاین خدمات درمانی) با فرایندهایی نظیر فضای فیزیکی مناسب، تجهیزات و امکانات به روز و … این خدمات را قابل روئیت برای مشتریان می کنیم.
در بازاریابی خدمات درمانی، یکی دیگر از تکنیک هایی که برای محسوس کردن خدمات برای مشتری استفاده می کنیم ایجاد مزیت های احساسی مانند: آرامش، ایجاد رضایتمندی، احساس اعتماد و امنیت مالی و… می باشد این مفاهیم با اینکه به صورت مستقیم با اجزای فیزیکی در ارتباط نیستند اما به ایجاد تصویر ذهنی بسیار مناسب از ارائه خدمات درمانی به مشتری می پردازند.

در نگاه اول به نظر می رسد که تمام مراکز خدمات درمانی در کشور یک سرویس مشخصی را به افراد ارائه می نمایند این موضوع در اصل عام بودن خدمات درمانی را نشان می دهد در حالی که ما با استفاده از تکنیک های مناسب در حیطه بازاریابی خدمات درمانی با نشان دادن تمایزها در نوع ارایه خدمات به مشتری می توانیم از یک موضوع عام به یک تمایز خاص دست یابیم، که در نتیجه در محسوس کردن خدمات آن مرکز بسیار کمک می کند.
فراموش نکنیم در بسیاری از موارد مشتریان مراکز خدمات درمانی فقط با یک تجربه شخصی می توانند درباره یک خدمت اظهار نظر کنند مثلا تا پزشک جراح، دست به تیغ نگردد و بیمار به هوش نیاید نمی توان نوع و سطح ارائه این خدمت را مورد ارزیابی دقیق قرار داد.

استراتژی‌های بازاریابی خدمات درمانی : بازاریابی و معرفی به دلیل ویژگی خاص  محصول نهایی در نامحسوس بودن آنها، با مشکلات فراوانی همراه است. چراکه در نگاه اول تا وقتی محصولی قابل مشاهده ومحسوس نباشد چیزی برای جذاب کردن پیام تبلیغ وجود نخواهد داشت. از این رو تنها کاری که بایدانجام داد اتخاذ روشهایی ست تا خدمات درمانی را برای افراد جامعه محسوس نمود، با اینکار می توان انتظار داشت که فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی خدمات درمانی  از اثربخشی بیشتری برخوردار شوند.

ما در بخش بازاریابی و برندینگ خدمات درمانی مجموعه نگاه آرمانی؛ به منظور محسوس سازی خدمات درمانی، چهار استراتژی تشبیه، نمایش فیزیکی ، مستندسازی و به تصویرکشیدن را پیشنهاد می کنیم.

در استراتژی تشبیه، سعی می شود با برقراری ارتباط مناسب بین یک خدمت با یک شیء فرد یا مکان خاص، خدمت مورد نظر را تا حد امکان محسوس کنیم به طور مثال در بازاریابی خدمات درمانی (بازاریابی آزمایشگاه پزشکی) برای محسوس کردن خدمات سریع به مشتریان از سیستم جوابدهی آنلاین استفاده می شود.

در استراتژی نمایش فیزیکی، قسمت های فیزیکی خدمات مورد نظر برای مشتریان به نمایش در می آید. به عنوان مثال بر اساس این استراتژی می توان از نمایش فضاهای مرتب و شیک لابی، پذیرش و … برای نمایش فیزیکی خدمات مناسب و باکیفیت آن مرکز خدمات درمانی استفاده نمود.

در بازاریابی خدمات درمانی از استراتژی مستند سازی، برای نشان دادن اطلاعات و ارقام مرتبط با آن استفاده می شود.

و سرانجام در استراتژی به تصویر کشیدن، مزایای خدمات و یا کیفیت آن خدمت را با نشان دادن تصاویر مرتبط نشان می دهند.
برای مثال نشان دادن لبخند زیبای یک مشتری، روش مناسبی برای به تصویر کشیدن خدمات  زیبایی دندان در یک کلینیک دندانپزشکی می باشد.

تکنیک‌های محسوس‌سازی

برای دستیابی به استراتژی های تبلیغاتی و بازاریابی مناسب با توجه به ویژگی های خدمات درمانی  می بایست از تکنیک های محسوس سازی استفاده نمود تا با شناخت ویژگی های نامحسوس بودن این خدمات به تبیین استراتژی های بازاریابی و برندینگ مناسب در خدمات درمانی دست یافت.

یکی از مهمترین و بارزترین مشخصه ها در معرفی خدمات در بازاریابی خدمات درمانی مفهومی ست که به آن موجودیت نامشهود خدمات گفته می شود که این موضوع تبلیغات آنها را به شدت دشوار می کند. زیرا در قالب خدمات هیچگونه عنصر فیزیکی برای نشان دادن در عکس یا فیلم وجود ندارد. این مشکل را می توانیم با نشان دادن برخی اجزاء فیزیکی مرتبط با آن خدمات برطرف نماییم. بسیاری از خدمات علیرغم نامحسوس بودن دارای بخشی محسوس می باشند مانند، پرسنل پذیرش یک مرکز خدمات درمانی که در برخورد اول هر مراجعه کننده به آن مرکز می توانند نوع خدمات خود را با مدل رفتاری به نمایش بگذارند این مدل رفتاری بخشی از مشهود سازی خدمات اصلی می باشد، لذا با نشان دادن این بخش های محسوس  می توان مرکز خدمات درمانی مورد نظر را تبلیغ نمود.

به همین دلیل است که ما بر روی آموزش های رفتاری پرسنل مراکز خدمات درمانی در حوزه مشتری مداری بسیار تاکید داریم. تقریباً برای محسوس سازی تمامی خدمات درمانی می توان از استراتژی نمایش فیزیکی استفاده نمود. اما سوال بسیار مهم اینست که، استراتژی نمایش فیزیکی چه زمانی و چگونه می تواند در تبلیغات و بازاریابی خدمات درمانی موثر واقع شود؟ برای دانستن نحوه استفاده از این استراتژی ابتدا می بایست کاربردهای آن را شناخته و مورد توجه قرار دهیم:

استراتژی‌های بازاریابی خدمات درمانی

برخی از کاربردهای استراتژی نمایش فیزیکی عبارتند از:

  1. شناساندن نام تجاری به مشتریان:  برای مثال با نشان دادن تجهیزات، امکانات و پرسنل یک مرکز خدمات درمانی می توانیم این مرکز را معرفی و نام تجاری آن را در اذهان مشتریان ماندگار نماییم.
  2. ترسیم کیفیت خدمات در ذهن مشتریان: با نشان دادن تجهیزات و فضای فیزیکی مدرن، پرسنل آراسته و … می توان کیفیت خدمات درمانی مورد نظر را برای مشتریان به تصویر کشید.

مشخصه مهم بعدی در تدوین استراتژی های خدمات درمانی تمرکز بر عام بودن در مقابل خاص بودن این خدمات به مشتریان می باشد.

در این بخش با تأکید بر یکسری اعداد و ارقام حاصل از عملکرد مرکز خدمات درمانی و پررنگ نمودن موفقیت ها در تبلیغات و بازاریابی، می توان خدمت مورد نظر را در ذهن مشتریان ترسیم نمود. به این استراتژی در تبلیغات مستندسازی گفته می شود. از استراتژی مستندسازی می توان برای مستندسازی سیستم کاری و یا عملکرد یک مجموعه استفاده کرد. به طور مثال می توان در پیام تبلیغاتی یک مرکز خدمات درمانی  مثل یک بیمارستان تعداد جراحی های موفق، میزان زمان انتظار کمتر مشتری و …. را مورد تأکید قرار داد.

استراتژی‌های بازاریابی خدمات درمانی

استراتژی نمایش عملکرد خدمت

گاهی خاص بودن یک خدمت در ویژگیهای ذهنی آن خدمت نهفته است. در این حالت می بایست افرادی را که از آن خدمت استفاده کرده اند و نیز احساس این افراد پس از استفاده از خدمت مزبور را به نمایش درآورد این استراتژی، استراتژی نمایش عملکرد خدمت نامیده می شود. ما معتقدیم در بازاریابی خدمات درمانی این خدمات در عین حالی که از نظر کلی عام است می تواند با توجه به شکل کلی و مدل ارائه آن به مشتریان، خاص باشد.

یکی از مهمترین شاخصه های خدمات درمانی آن است که قبل از استفاده از خدمات، امکان ارزیابی و تست آنها وجود ندارد، در این حالت مشتریان به منظور انتخاب خدمت مورد نظر از کسانیکه پیشتر از آن خدمت استفاده نموده اند، پرس وجو می کنند. در این حالت کیفیت خدمت مورد نظر از سوی مشتریان قبلی به مشتریان جدید منتقل خواهد شد. از این روی در بازاریابی خدمات درمانی میتوان از تأکید بر خدمات موفق ارائه شده در گذشته برای مشتریان، به عنوان استراتژی مناسبی برای تبلیغ خدمات درمانی که امکان ارزیابی آنها قبل از خرید وجود ندارد استفاده نمود.

در پیامهای تبلیغاتی می توان از توصیه کسانیکه بیشتر مورد اطمینان و اعتماد مشتریان هستند نیز بهره برد که به این استراتژی، استراتژی مستندسازی تجربیات نیز گفته می شود.

مهدی صنم پور

مشاور بازاریابی و برندینگ خدمات درمانی

دکتر مهدی صنم پور، متخصص مارکتینگ و برندینگ

مطالب پیشنهادی

نگاه آرمانی
انتشار در شبکه های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب :

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات قالب -> هدر -> منو -> منو موبایل (دسته ها) تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.